VAATIVA KOIRAURHEILULAJI - HAUSKA HARRASTUS

Agilityn ideana on, että ihmisen ohjaama koira suorittaa ennalta määritetyn esteradan virheettömästi ja mahdollisimman nopeasti. Ohjaaja käyttää ääntä ja kehoaan koiran ohjaamiseen. Agilityä voi harrastaa ihan omaksi ja koiran iloksi tai siinä voi kilpailla tavoitteena jatkuva kehittyminen ja menestyminen kilpailuissa. Lajin harrastus parantaa koiran ja omistajan välistä suhdetta ja edistää koirien yhteiskuntakelpoisuutta. Agilityssä ei tunneta ikärärajoja, sitä voi harrastaa kaiken ikäiset ihmiset. Agilityrata koostuu useista eri esteistä. Hypyt, rengas, muuri ja pituuseste ovat hypättäviä esteitä. A-este, keinu ja puomi ovat kiivettäviä ns. kontaktiesteitä. Lisäksi vielä avo- ja umpitunneli sekä pujottelu. Koirat jaetaan viiteen säkäryhmään, pikku minit alle 28 cm, minit alle 35 cm, medit alle 43 cm, pikku maksit alle 50 cm ja maksit siitä yli. Taitoluokkia on kolme. 1-luokasta aloitetaan ja taitojen karttuessa siirrytään 2-luokkaan. 3-luokka on ylin, jossa kilpaillaan mm. Suomen Mestaruuksista. Kolmosluokassa voi saada myös agilityvalion arvon tai nykyisin myös hyppyvalion arvon.

Agilitykilpailuja järjestetään joka viikonloppu jossakin päin Suomea. Kilpailutyyppejä on kaksi; agilityrata tai hyppyrata jossa ei ole kontaktiesteitä. Kilpailuihin voi ottaa osaa koira joka on täyttänyt 18 kk. Ohjaajan kuuluu olla jonkin lajia harrastavan seuran jäsen ja ohjaajalla kuuluu olla kilpailulisenssi. Rata jonka pituus voi olla 100 -200 m ja sisältää 15-20 estettä. Tuomari suunnittelee joka kilpailuun ja joka taitoluokkaan aina eri radan, kahta samanlaista rataa ei ole. Suorituksen tulos lasketaan radalla tehdyistä virheistä ja tuomarin määräämän ihanneajan ylityksestä. Virheitä voi olla mm. riman pudotus, esteeltä kieltäytyminen ja kontaktiesteeltä saatu virhe. Tavoitteena on virheetön suoritus ihanneajan puitteissa eli ns. nollarata.

AGILITYÄ KOTKAN KOIRAYSTÄVÄINSEURASSA

Kotkan Koiranystävien Seurassa agilityharrastukseen pääsee alkeiskurssien kautta vahintään 12 kk ikäisellä terveellä koiralla. Koirille pidetään ensin ns. soveltuvuustesti jossa katsotaan koiran sosiaalisuus ja perustottelevaisuus. Koiran on vähintään pysyttävän paikallaan ja tultava kutsusta ohjaajan luokse häirittynäkin. Kursseja pidetään normaalisti kerran vuodessa alkaen yleensä heti lumien sulettua.

Suomessa agilityn harrastuksen ja kilpailutoiminnan kehittämisestä vastaa agilityä harrastavien yhdistysten perustama Suomen Agilityliitto – SAGI ry.